• تاریخ انتشار : 0/00/00 - 16:47
  • تعداد بازدید : 1
  • تعداد بازدیدکننده : 1
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

وزیر نیرو خبر داد: ۴ تا ۵ هزار مگاوات برق تا پیک مصرف سال آتی به ظرفیت تولید اضافه می شود

رضا اردکانیان در آیین بهره برداری از واحد یک و دو بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند گفت: با توجه به سیاست های حوزه مدیریت مصرف و همچنین افزایش ظرفیت تولید برق پیش بینی می کنیم که تابستان سال آینده را بدون خاموشی سپری کنیم.

[tts-start] ​به گزارش دفتر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی- رضا اردکانیان، وزیر نیرو در مراسم بهره برداری از واحدهای یک و دو بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند به ظرفیت ۳۲۰ مگاوات گفت: سال گذشته به دلیل چالش های آبی در کشور شاهد کاهش ظرفیت تولید برق از نیروگاه های برق آبی بوده ایم که به طور مثال می توان به کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید برق نیروگاه های برق آبی در استان خوزستان به میزان ۴۵۰۰ تا ۵ هزار مگاوات اشاره کرد. وی با اعلام اینکه ۴ تا ۵ هزار مگاوات برق تا پیک مصرف سال آتی به ظرفیت تولید اضافه می شود، افزود: یکی از ویژگی های مهم سال مصرفی آینده برق این است که مردم تنها مصرف کننده برق نیستند بلکه طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار بر این است تا در حوزه مدیریت مصرف شاهد صرفه جویی سه تا چهار هزار مگاواتی باشیم. اردکانیان ادامه داد: با توجه به سیاست های حوزه مدیریت مصرف و همچنین افزایش ظرفیت تولید برق پیش بینی می کنیم که تابستان سال آینده را بدون خاموشی سپری کنیم و در بخش آب و برق خوش مصرف تر شویم. این در حالی است که صرفه جویی دو هزار مگاواتی مصرف برق امسال نشان داد می توانیم به رقم های بالاتری در حوزه مدیریت مصرف دست یابیم. وزیر نیرو اظهار داشت: در هفته دولت امسال شاهد کلنگ زنی یا آغاز بهره برداری شش هزار و ۶۶۶ پروژه در حوزه آب و برق هستیم که ارزش آن معادل ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان معادل 720 میلیون یورو است. در ادامه این مراسم محسن طرز طلب، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با اشاره به اینکه در استان تهران شاهد ۱۴۰۰ مگاوات کمبود تولید هستیم گفت: با توجه به رشد ۴ درصدی مصرف به طور میانگین اگر رویه کنونی ادامه یابد تا پایان برنامه ششم توسعه شاهد کسری ۳ هزار و ۴۰۰ مگاواتی  و اگر این رویه ادامه داشته باشد تا پایان برنامه هفتم توسعه با کمبود ۵ هزار و ۴۰۰ مگاواتی رو به رو هستیم. وی خاطرنشان کرد:  برنامه ریزی  هایی برای تولید برق و احداث نیروگاه در تهران صورت گرفته است که شامل آغاز عملیات اجرایی نیروگاه ری، سنکرون واحد سوم بخش نیروگاه پرند، احداث بخش بخار نیروگاه رودشور، ساوه و نیروگاهی در شرق تهران خواهد بود. مدیرعامل شرکت برق حرارتی تاکید کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته ۱۰ واحد نیروگاهی به ظرفیت ۱۶۰۰ مگاوات چه در حوزه خصوصی و چه دولتی تکمیل و به بهره برداری خواهد رسیدکه باعث صرفه جویی ۲.۳ میلیارد مترمکعب مصرف سوخت خواهد شد. طرزطلب اظهار امیدواری کرد: برگشت سرمایه از محل صرفه جویی سوخت به سرمایه گذار صورت گیرد. وی همچنین از پیشنهاد شرکت برق حرارتی مبنی بر فروش سوخت توسط سرمایه گذاران نیروگاهی جهت تامین سرمایه احداث بخش بخار نیروگاه های سیکل ترکیبی خبر داد. عباس علی آبادی، مدیرعامل شرکت مپنا نیز در این مراسم‌ اظهار داشت: این پروژه  اولین واحد مولد انرژی است که تامین مالی آن توسط مردم انجام شده است.  علی آبادی صرفه جویی در مصرف سوخت را از مهمترین ویيگی های این نیروگاه برشمرد و افزود: در این نیروگاه بین 350 تا 500 میلیون لیتر در مصرف گاز یا گازوییل صرفه جویی خواهد شد. وی افزود: درآمدهای پیشین واحدهای گاز و صندوق پروژه که در بورس ارایه شده است، محل اصلی تامین اعتبار این پروژه بوده است. مدیرعامل شرکت مپنا مصرف آب این نیروگاه ۳ لیتر در ثانیه  اعلام کرد و اضافه کرد: سیستم تحریک واحد بخار  این نیروگاه دارای طراحی بومی است‌ و سیستم کنترل واحدسوم بخار نیز که تاپایان سال به بهره برداری می رسد  کاملا بومی و داخلی خواهد بود. علی آبادی خاطرنشان کرد: مپنا امادگی دارد تا نیروگاه های سیکل ساده را در بخش دولتی و خصوصی به سیکل ترکیبی تبدیل کند.​ [tts-end]
  • گروه خبری : اخبار,تعمیرات
  • کد خبر : 2828
کلمات کلیدی
رسول صادقی
خبرنگار

تست