• تاریخ انتشار : 0/00/00 - 11:25
  • تعداد بازدید : 1
  • تعداد بازدیدکننده : 1
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

کاهش قابل توجه مصرف آب در واحدهای نیروگاه

به دنبال رفع اشکال در برج های خنک کن کمکی نیروگاه شهید رجایی، مصرف آب واحدهای بخار این نیروگاه به میزان بیش از 20 هزار متر مکعب در سال کاهش یافت.

[tts-start] ​ به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، مدیر گروه نظارت بر بهره برداری و مدیریت انرژی نیروگاه در تشریح نتایج حاصل از اجرای طرح اصلاح سیستم کنترل برج های خنک کن کمکی واحدهای بخاری نیروگاه گفت: با اجرای این طرح که حاصل 3 سال، مطالعه، بررسی و انجام عملیات اصلاحی بود، اشکال موجود در سیستم برج های خنک کاری کمکی واحدهای بخاری، شناسایی و برطرف شد که با این اقدام، مصرف آب در واحدهای نیروگاه به میزان بیش از 20 هزار متر مکعب در سال، کاهش یافت.   یونس علی دشتدار، مدیر گروه نظارت بر بهره برداری و مدیریت انرژی در خصوص فرآیند اجرای این پروژه اظهار داشت: به دلیل شکستگی مداوم  چرخدنده های مربوط به گیربکس فن ها در سیستم برج خنک کننده کمکی(ACT) که ناشی از تنش مکانیکی به هنگام افزایش دور این فن ها بود، بهره برداری از برج کمکی خنک کننده واحد ها با محدودیت همراه شده بود که این موضوع موجب افزایش آب مصرفی واحدها می گردید. یونس علی دشتدار افزود: در واقع با کاهش اجباری دور چرخش فن های سیستم خنک کننده، زمان اسپری  آب برای خنک کاری، بیشتر می شد که این عامل موجب افزایش مصرف آب می گردید. بنابراین برای رفع محدودیت دور فن های سیستم خنک کاری، مطالعات گسترده ای با هدف اصلاح معایب این سیستم انجام شد که در نهایت توانستیم در یک حرکت جمعی که با حضور و تلاش کارشناسان تمامی معاونت ها و حوزه های فنی همراه بود، با طراحی و افزودن تایمر در مسیر سخت افزاری فرمان کنترل فن ها، اشکال مربوط به محدودیت دور را رفع نماییم که با این اقدام، فن های سیستم خنک کاری، در حالت دورتند ومتناسب با شرایط بهره برداری از واحدها، عمل می کند وی در ادامه بیان داشت: با اجرای این طرح که بخش مطالعاتی آن از سال های گذشته آغاز شده بود، تعدادی از فن های سیستم خنک کاری پس از جایگزینی قطعات جدید و نصب تایمرها در آن، ازاواخر سال 1395 در حالت دور تند قرار گرفت که این اصلاحیه تا سال جاری برای 60 درصد از کل فن های این سیستم عملیاتی شد و انتظار می رود در آینده نزدیک، در مابقی فن ها هم اجرایی شود. مدیر گروه نظارت بر بهره برداری و مدیریت انرژی در پایان، با ابراز تشکر از مدیریت شرکت و متخصصان و کارشناسانی که در طی فعالیت های مطالعاتی و عملیاتی این طرح، مشارکت و تلاش فعال داشته اند، اظهار داشت: امید است این اقدام که موجب کاهش سالیانه بیش از 20 هزار متر مکعب در مصرف آب واحدهای نیروگاه می شود، نقطه عطفی برای اجرای طرح هایی مشابه در حوزه مدیریت انرژی و مصرف آب، با هدف صیانت از محیط زیست شود. [tts-end]
  • گروه خبری : اخبار,تعمیرات
  • کد خبر : 1791
کلمات کلیدی
رسول صادقی
خبرنگار

تست