• تاریخ انتشار : 0/00/00 - 15:11
  • تعداد بازدید : 1
  • تعداد بازدیدکننده : 1
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

پاسخ به یک ابهام

در پی پخش برنامه «بی حاشیه» از سیمای مرکز استان قزوین، در ساعت 21 الی 22:20 روز شنبه مورخ 01/10/1397، مطالب غیرواقع در خصوص عملکرد زیست محیطی نیروگاه شهید رجایی، همراه با اظهارات فرماندار محترم شهرستان آبیک مطرح گردید که به منظور تنویر افکار عمومی، جوابیه ای به شرح زیر از سوی موسی اصلی بیگی، مدیر روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، تهیه و برای انتشار در اختیار رسانه های جمعی قرار گرفت.

[tts-start] ​ در این برنامه، میهمان محترم (فرماندار شهرستان آبیک) موضوعی را تحت عنوان مصرف شبانه مازوت در نیروگاه بیان داشت که متاسفانه در فضای مجازی به طور گسترده انعکاس داشته است. این مطلب قویا از سوی این شرکت، تکذیب شده و به اطلاع مردم شریف استان می رساند که: از ابتدای امسال تاکنون، 95 درصد از کل سوخت مصرفی واحدهای این نیروگاه، از نوع گاز طبیعی و تنها 5 درصد از کل سوخت نیروگاه از نوع گازوییل و مازوت بوده است، اما تصویری که در آن برنامه از نیروگاه مورد استفاده قرار گرفته بود، مربوط به سال های گذشته و دور بود که کاربرد آن در این برنامه جای بسی سوال دارد. از طرفی، فرآیند تحویل و مصرف سوخت هم از جمله مواردی است که اطلاعات آن  از سال 2008 میلادی در حافظه «سِرور» موجود بوده و قابل تغییر و دستکاری نیست. ثبات(رکوردر) سوخت، وضعیت سوخت مازوت و گاز مصرفی را در هر یک دقیقه، اندازه گیری و ذخیره می کند و قابل ارائه نیز هست. این اطلاعات حاکی از این است که انتخاب ورود سوخت مایع به داخل کوره به محدوده زمانی خاصی (شب) وابسته نیست؛ بلکه تنها به دستور دیسپاچینگ ملی برق و شرکت ملی گاز ایران مرتبط است. بنابراین وجود این اطلاعات در ثبات ها از یک طرف و از سوی دیگر، میزان سهمیه سوخت گاز تخصیصی که اطلاعات آن در اختیار شرکت ملی گاز ایران است، گواه بر صحت این سخنان است. همچنین لازم به ذکر است مطابق مصوبه جدید هیات وزیران ، مصرف سوخت مازوت برای محیط زیست، زمانی زیان آور است که پارامترهای آن از جمله، NOX وSOX  در محدوده مجاز تعیین شده، بالاتر باشد. مضاف بر آن، در این مصوبه به زمان استفاده از این نوع سوخت هم اشاره نشده است(پارامترهای دودکش نیروگاه شهید رجایی تاکنون از محدوده تعریف شده مجاز، فراتر نرفته است). بنا به توضیحات فوق، آشکار می شود که سخنان فرماندار محترم شهرستان آبیک، مبنی بر استفاده شبانه از سوخت مازوت در نیروگاه فاقد هرگونه دلیل علمی و فنی است. باتوجه به ضرورت تنظیم فشار گازطبیعی توسط دیسپاچینگ ملی گاز، تاکید می گردد، اختصاص سهمیه سوخت گاز طبیعی به نیروگاه، به هیچ عنوان تحت اختیار و مسئولیت این شرکت نبوده و نیروگاه شهید رجایی برای تداوم تولید برق خود، همواره متقاضی استفاده از سوخت پاک گاز طبیعی است.  استفاده از سوخت گاز طبیعی برای این نیروگاه از آن جا مهم است که تجهیزات واحدهای سیزده گانه آن،  با استفاده از سوخت مازوت، بیشتر در معرض استهلاک قرار می گیرد؛ از طرفی، ارزش حرارتی یک لیتر سوخت مازوت در مقایسه با یک متر مکعب گاز طبیعی، تقریبا برابر است، در حالی که قیمت یک لیتر سوخت مازوت، حدود دو برابر قیمت یک متر مکعب سوخت گاز طبیعی است. بنابراین مشخص می شود که استفاده از سوخت مازوت، هیچ گونه توجیه اقتصادی هم ندارد. در پایان یادآور می گردد نیروگاه شهید رجایی که نزدیک به 3 دهه از راه اندازی و تولید برق آن می گذرد و به عنوان نماد خودباوری صنعت برق کشور شناخته می شود، آیا سزاوار است این چنین مورد نقد غیرمنصفانه و بدون ارائه دلایل محکم و مستدل قرار گیرد؟ آیا بهتر نیست برای روشن سازی افکار عمومی و پاسخ به دغدغه های دلسوزان محیط زیست، از کارشناسان این شرکت به همراه اساتید دانشگاه که در خصوص تاثیر آلایندگی صنایع بر محیط زیست، مطالعات گسترده و عمیقی انجام داده اند، در آن رسانه محترم دعوت نمود؟ آیا سزاوار است که زحمات شبانه روزی کارکنان خدوم این شرکت، بدین گونه مورد بی مهری قرار گیرد؟ [tts-end]
  • گروه خبری : اخبار,تعمیرات
  • کد خبر : 1798
کلمات کلیدی
رسول صادقی
خبرنگار

تست