• تاریخ انتشار : 0/00/00 - 09:31
  • تعداد بازدید : 2
  • تعداد بازدیدکننده : 2
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

ساخت 203 نوع کالا و تجهیزات واحدهای نیروگاهی در نیروگاه شهید رجایی

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی گفت: طی صد روزنخست دولت دوازدهم مقدار مصرف آب به ازای هر مگاوات ساعت در نیروگاه شهید رجایی، به رقم چشمگیر 106 لیتر کاهش یافته است.

[tts-start] به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی-علی فرهور، مدیرعامل این شرکتبا اشاره به رشد یک درصدی میزان آمادگی واحدهای نیروگاه گفت: عملکرد واحدهای نیروگاه شهید رجایی تا آبان سال جاری، 8 هزار 858 گیگاوات ساعت بوده است که نسبت به مدت مشابه آن در سال 1395، یک درصد رشد آمادگی داشته است، اما علی رغم رشد یک درصدی آمادگی واحدها، میزان تولید انرژی ناخالص تا آبان امسال برابر با 8 هزارو 467 گیگاوات ساعت است که مقایسه این رقم با مدت مشابه آن در سال گذشته، نشان می دهد تولید ناخالص، حدود 5/1 درصد کاهش داشته است که علت کاهش این میزان تولید، اعلام عدم نیاز از سوی مرکز کنترل دیسپاچینگ بوده است. مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی افزود: از دلایل افزایش میزان آمادگی واحد ها، تعمیرات به موقع و بهره برداری واحدها طبق استانداردهای تعریف شده است. بنابراین امسال هم برای دستیابی به سطح آمادگی بالا، فعالیت های تعمیراتی را از شهریورماه آغاز کرده ایم که مطابق برنامه های تعیین شده، 17 برنامه تعمیراتی برای 13 واحد، تعریف شده است و تاکنون، یک فعالیت تعمیرات اساسی و  2 فعالیت تعمیرات دوره ای در واحدهای بخاری انجام شده و یا در حال انجام است و در نیروگاه سیکل ترکیبی هم دو فعالیت تعمیراتHGP (بازدید مسیر گاز داغ)، 2 فعالیت تعمیرات (CI ) بازدید محفظه احتراق و یک بازدید دوره ای انجام شده و بخشی هم در حال انجام است. علی فرهور در تشریح جزییات فعالیت های تعمیراتی واحدهای سیزده گانه نیروگاه اظهار داشت: فعالیت های تعمیراتی با هدف کسب آمادگی برای تولید برق مطمئن و پایدار در پیک پرمصرف فصل تابستان انجام می شود که این فعالیت ها همه ساله در ماه شهریور آغاز و تا اردیبهشت سال بعد ادامه می یابد. در این دوره از فعالیت های تعمیراتی، تعویض بخش قابل توجه تیوب های بویلر در ناحیه واتروال، و فاینال سوپرهیتر و فاینال رهیتر، ترمیم اساسی عایق و ایزولاسیون هدرباکس رهیت ، فاینال سوپرهیتر و سوپرهیتر ثانویه به منظور افزایش راندمان بویلر و جلوگیری از هدررفت انرژی، ساخت و تعویض بسکت های میانیGAHبه مقدار 100 تن در واحد شماره 2 بخاری، طراحی و ساخت سیل های رادیالی  تفلونی جدید و نصب آن درGAHبویلر به منظور افزایش راندمان بویلر، تعویض کامل کانال دود ازGAHتا دودکش در واحدهای 1و2و4 ، تعمیر اساسی و استفاده دوباره از تعداد وسیعی از والوهایی با دما  و فشار بالا در سایزهای مختلف و در راس این فعالیت ها، والوهای اصلی توربین مانندICV، تعمیر اساسی مکانیزم اهرم بندی و لینک هایFDFبویلر برای اولین بار به منظور ایجاد بهترین عملکردFDFبه ویژه در پیک مصرف تابستان و جلوگیری از محدودیت تولید، تعمیرات اساسی 2 دستگاه گیربکس سنگین مربوط بهGAH، تعمیر و رفع اشکال اساسی 2 دستگاه دیزل ژنراتور اضطراری 5/1 مگاواتی توسط کارکنان تعمیرات نیروگاه، تعویض فیدواتر هیتر بویلر شماره 5 نیروگاه سیکل ترکیبی، نصب روتور ژنراتور بازسازی شده در واحد شماره 2 گازی، توجه ویژه به ترمیم عایقی خصوصاً ترمیم عایقی دیواره ورودی به بویلرهای 6  گانه نیروگاه سیکل ترکیبی، از فعالیت های شاخص و عمده تعمیراتی است که از شهریور تا کنون انجام شده است و مابقی فعالیت های تعمیراتی هم  طبق جدول زمان بندی تا اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت. مدیرعامل نیروگاه در خصوص وضعیت مصرف آب در نیروگاه گفت: در سال های اخیر، آب به موضوع اصلی محیط زیست تبدیل شده است. بنابراین بخش زیادی از تلاش همکاران ما در حوزه ممیزی انرژی، معطوف به بهبود روش های مصرف آب در واحدها شده است که خوشبختانه با اعمال روش های نوین و استفاده از ابزارها و ایده های خوب همکاران، توانسته ایم با بهبود روش های مصرف آب و رفع نشتی از مسیرهای آب واحدها، مصرف آب در نیروگاه شهید رجایی را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم. به طوری که در سال های گذشته به ازای هر مگاوات ساعت، 130 لیتر آب در واحدها مصرف می شد، اما در  سال های 95 و 96 با رویکرد حفاظت از منابع آبی و صیانت از محیط زیست، مقدار مصرف آب به ازای هر مگاوات ساعت، به رقم چشمگیر 106 لیتر کاهش یافته است که امیدواریم با بهره مندی از روش های نوین، میزان مصرف آب، به رقمی کمتر از رقم کنونی برسد. علی فرهور در توضیح پیرامون مدیریت مصرف سوخت واحدها بیان داشت:  تا پایان آبان سال جاری، با هدف کمک به بهبود وضعیت محیط زیست، میزان مصرف سوخت گاز طبیعی نسبت به سایر سوخت ها افزایش پیدا کرد و به رقم 88 درصد رسید. این درحالی است که سهم سوخت مازوت و گازوییل از سبد سوخت مصرفی نیروگاه تا آبان سال جاری، تنها به ترتیب،  9 و 3 درصد بوده است. مدیرعامل نیروگاه در ادامه به تشریح فعالیت های ساخت داخل پرداخت و بیان داشت: در حوزه ساخت داخل هم فعالیت های خوبی با تکیه بر دانش متخصصان بومی و با هدف حمایت از سازندگان داخلی انجام می شود. علی فرهور افزود: درسال جاری تعداد 203 نوع کالا و تجهیزات واحدهای نیروگاه ساخته و تحویل انبار مرکزی شده است. اواپراتور چیلر کمپرسور 65 و 75 تن نبروگاه بخار، انواع بوش ها و قطعات گرافیتی بکاررفته در هیدروتوربین، اکستراکشن پمپ، سیل رینگ اکستراکشن پمپ و سیل رینگ گرافیتیBFPنیروگاه بخار، همچنین مجموعه کامل مکانیکال سیل اکستراکشن پمپ نیروگاه سیکل ترکیبی، سیل رینگ روغنBFPنیروگاه بخار، بدنه چک والو هوای سیل سوت بلاور، انواع فلاکسیبل ها در واحدهای بخاری و سیکل ترکیبی، قطعات الکترونیک و ابزار دقیق و ... تجهیزات و اقلامی است که با مدیریت اداره ساخت داخل نیروگاه و با تکیه بر دانش و توانمندی های متخصصان داخلی ساخته شده است. درواقع  با طراحی و ساخت این قطعات و تجهیزات با تکیه بر توانمندی های داخل کشور و ممانعت از خرید کالاهای مشابه خارجی، تاکنون معادل میلیون ها ریال صرفه جویی ارزی شده است. مدیرعامل نیروگاه در پایان به اقدامات انجام شده در حوزه آموزش پرداخت و اظهار نمود: به منظور ارتقای سطح مهارت های فنی، رفتاری و فردی سرمایه های انسانی نیروگاه شهید رجایی، در 4 ماه گذشته،  32609 نفر ساعت دوره های تخصصی، دوره های تخصصی نظام جامع آموزشی و دوره های تخصصی خارج از نظام جامع آموزشی ، دوره های عمومی و سمینارهای آموزشی برگزار شده است که 28085 نفر ساعت مربوط به آموزش های شغلی– اختصاصی، 13111 نفرساعت مربوط به دوره های تخصصی خارج از نظام جامع آموزشی و 13408 نفرساعت مربوط به دوره های تخصصی تابع نظام جامع آموزشی است که امیدواریم با توجه به برگزاری دوره های مختلف آموزشی و استفاده از استادان مجرب در حوزه های مختلف فنی و انسانی، بتوانیم شاهد رشد دانش و تجربه بیشتر در کارکنان نیروگاه و افزایش سطح راندمان کاری کارکنان باشیم. [tts-end]
  • گروه خبری : اخبار,تعمیرات
  • کد خبر : 2501
کلمات کلیدی
رسول صادقی
خبرنگار

تست